De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT, dé reis- en toermotor, worden voorzien van nieuwe motortechnologie. De verder ontwikkelde boxer met BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler én verfijnd rijgenot.

De tweecilinder boxer in de BMW Motorrad GS en RT modellen is al meer dan 35 jaar onderscheidend, krachtig en betrouwbaar. BMW Motorrad maakt meer dan 25 jaar gebruik van 4-kleps technologie gecombineerd met elektronische brandstofinjectie en closed-loop katalysator convertertechnologie teneinde zo krachtig en efficiënt mogelijke vermogens- en koppelafgiftes te realiseren.


De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT, dé reis- en toermotor, worden voorzien van nieuwe motortechnologie. De verder ontwikkelde boxer met BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler én verfijnd rijgenot.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT staan eind 2018 in de BMW Motorrad showrooms met consumentenprijzen vanaf respectievelijk € 19.794,- en € 21.434,-. Uiteraard zijn beide voorzien van 3 jaar garantie.

Technologie.
De nieuwe boxermotor met een grotere motorinhoud van 1.254 cc (voorheen: 1.170 cc) biedt 100 kW (136 pk) bij 7.750 toeren en 143 Nm bij 6.250 toeren (voorheen: 92 kW (125 pk) bij 7.750 toeren en 125 Nm bij 6.500 toeren). De boring-slagverhouding is 102,5:76 mm (voorheen: 101:73 mm). Procentueel is de motorinhoud met 7% gestegen, het koppel met 14% en het vermogen met 9% in vergelijking met zijn voorganger. Hiermee is het de sterkste boxermotor van BMW Motorrad in serieproductie. Dankzij precisiekoeling bereikt de koelvloeistof de onderdelen die het meest onderhevig zijn aan hitte: de twee cilinderkoppen en overige cilinderonderdelen. De warmte verdwijnt via de twee radiatoren aan weerszijden van de motorfiets.

De verder ontwikkelde boxer met nieuwe BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler en verfijnd rijgedrag. BMW ShiftCam maakt het mogelijk de kleptiming- en hoogte te variëren aan de inlaatzijde. De nokkenas heeft twee nokken per klep die hierdoor deels (voor minder brandstofverbruik) en volledig (voor meer vermogen) open kan.

Bovendien zijn de inlaatnokkenassen zo ontworpen dat de twee inlaatkleppen onafhankelijk van elkaar kunnen openen. De hierdoor verbeterde werveling van het nieuwe inkomende mengsel maakt zodoende een effectievere verbranding mogelijk. BMW Motorrad neemt BMW ShiftCam voor het eerst in serieproductie.

De nieuwe boxermotor is niet alleen krachtiger en efficiënter, maar produceert ook een mooier geluid. Verder beleeft de bestuurder meer rijplezier aan de toegenomen trekkracht. Tussen de 2.000 en 8.250 toeren bedraagt het beschikbare koppel 110 Nm. Dat neemt zelfs toe naar 120 Nm wanneer tussen het blok tussen de 3.500 en 7.500 toeren draait.

Een geluidsarmere getande ketting (voorheen: rollenketting) is nu verantwoordelijk voor de nokkenasaandrijving. De positionering van de vier kleppen zorgt voor een zo optimaal mogelijke verbrandingskamer: de klephoek is 8 graden aan de inlaatzijde en 10 graden aan de uitlaatzijde. De diameter van de inlaatkleppen bedraagt 40 mm, terwijl die van de uitlaatkleppen op 34 mm uitkomt. Verder krijgen de zuigers koeling door opspattende olie. Het smeringssysteem is voorzien van een variabele olietoevoer dankzij de bewegende zuiger aan de inlaatzijde van het oliecarter. De olietoevoer is onder alle rijomstandigheden geoptimaliseerd.

In tegenstelling tot hun voorgangers zijn de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT voorzien van klopsensoren waardoor het gebruik van brandstoffen met een lager octaangetal dan RON 95 ook mogelijk is. Verder monteert BMW Motorrad een nieuwe digitale motorregeling: BMS-O. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte afmetingen en een laag gewicht. De verneveling van de brandstof wordt uitgevoerd door een elektronisch brandstofinjectiesysteem via gasklephuizen met een openingsbreedte van 52 mm. De injectie vindt plaats middels nieuwe BMW twin-jet injectiekleppen die een gunstige invloed hebben op verfijning en emissies.

De versnellingsbak en koppeling zijn geïntegreerd in het motorhuis van de nieuwe boxermotor. Dit samengestelde deel neemt minder ruimte in, is lichter en torsiestijver. Het schakelgedrag van de 6-traps versnellingsbak is verbeterd door toepassing van de meervoudige lamellenkoppeling met acht platen. De koppeling is uitgerust met een anti-springmechanisme. BMW Motorrad richt zich hiermee op de motorrijders met sportieve ambities.

Het nieuwe en volledig uit roestvrijstaal opgetrokken uitlaatsysteem is afgestemd op het hoge vermogen en koppel in combinatie met BMW ShiftCam technologie. Het compleet nieuw vormgegeven uitlaatspruitstuk komt tegemoet aan de huidige uitlaatnormen en is tegelijkertijd al voorbereid op toekomstige eisen.

De standaarduitrusting van de nieuwe modellen R 1250 GS en BMW R 1250 RT omvat de keuze uit twee rijmodi die passen bij de individuele voorkeuren van de rijder. Automotic Stabililty Control (ASC) zorgt voor de best mogelijke tractie. Het eveneens standaard aanwezige Hill Start Control (HSC) maakt vlot wegrijden op hellingen zeer eenvoudig.

Rijmodi Pro (met extra rijmodi Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro) en de nieuwe Dynamic Brake Assistant (DBC) zijns optioneel te bestellen. Voor de BMW R 1250 GS maken bovendien Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro deel uit van de
Rijmodi Pro. Dynamic Traction Control (DTC) stelt de berijder in staat efficiënter en veiliger te accelereren, ook in bochten. Hier functioneert ook ABS Pro en biedt zodoende nog meer veiligheid bij het remmen. ABS Pro maakt onderdeel uit van het optioneel te verkrijgen Rijmodi Pro op de BMW R 1250 GS en wordt standaard geleverd op de BMW R 1250 RT.

Het nieuwe Dynamic Brake Control (DBC) biedt bij remmen, ook in moeilijke situaties, meer veiligheid. Het koppel wordt gedurende een remactie gereduceerd, zodat het achterste wiel optimaal kan profiteren van de remkracht. Dit zorgt voor meer stabiliteit en een kortere remweg.

Het nieuwe optioneel te bestellen Hill Start Control Pro gaat verder dan bijvoorbeeld Hill Start Control dankzij de Auto HSC functie. Hiermee kan de rem dusdanig naar wens worden ingesteld dat die bij een helling steiler dan 5% automatisch wordt geactiveerd bij stilstand.

De optionele elektronisch geregelde vering Dynamic ESA “Next Generation” met volautomatische belastingcompensatie en demping die zich aanpast aan de rijsituatie is er nu ook voor de BMW R 1250 RT. Bovendien is er een automatische compensatie voor elk type belading. De motor profiteert zodoende van een optimaal dempingcomfort en een stabiel rijgedrag.

Dynamic ESA “Next Generation” is standaard ingesteld op de Road dempingkarakteristieken die horen bij de standaardinstellingen van de rijmodi Rain, Road en Dynamic. Met een druk op de knop (op het stuur) kan de berijder eenvoudig wisselen naar de sportievere en straffer afgestelde dempingkarakteristieken van Dynamic. De optioneel verkrijgbare rijmodi Enduro en Enduro Pro op de BMW R 1250 GS zijn meer berekend op losse ondergronden.

De optioneel verkrijgbare Rijwielgedeelte Sport maakt het voor de BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP mogelijk om ambitieuzer off-road te gaan dan voorheen. De hardere ophanging, langere veerpoten en dus langere veerweg leiden tot verbetering van de rijstabiliteit bij off-road gebruik.

De koper van de BMW R 1250 RT heeft de keuze uit drie verschillende zadelhoogtes: 805/825 mm, 760/780 mm en 830/850 mm. Hiermee is een hoogteverschil van 90 mm tussen het laagste en hoogste zadel afgedekt. Alle drie kunnen worden voorzien van buddyseatverwarming. Voor de BMW R 1250 GS zijn meerdere zithoogtes beschikbaar.

LED-koplampen maken onderdeel uit van de standaarduitrusting op beide modellen, terwijl LED-dagrijverlichting optioneel te verkrijgen is.

De nieuwe BMW R 1250 GS is qua connectiviteit standaard uitgerust met een 6,5-inch full-colour TFT-display. Samen met de eveneens standaard BMW Motorrad Multi-Controller heeft de bestuurder snel en eenvoudig toegang tot alle connectiviteitsfuncties. De BMW R 1250 RT is uitgerust met een 5,7-inch TFT-kleurendisplay aangevuld met een analoge snelheidsmeter en toerenteller.

Intelligent Emergency Call is optioneel verkrijgbaar voor beide modellen en schakelt direct hulp in bij een ongeluk of noodsituatie.

Ontwerp en kleuren.
De nieuwe BMW R 1250 GS wordt in de basis aangeboden met twee nieuwe metallic lakken: Black storm metallic en Cosmic blue metallic. Een mooie combinatie met de matgrijze Granite Grey wielen. De remklauwen en het achterframe zijn zwart, terwijl het basisframe, stuur en de aandrijflijn in zilver zijn gespoten. Het bagagerek is mat aluminium wit, de trim holder is uitgevoerd in Nürburg Silver. De voorvork is in goudkleur uitgevoerd. De aanduiding ShiftCam vinden we terug op zowel de cilinderkoppen als het uitlaatspruitstuk.

BMW Motorrad biedt verder de Stijlvarianten Exclusive en HP aan. De BMW R 1250 GS Exclusive met de nieuwe kleurcombinatie Black storm metallic/Night black matt is voorzien van een aandrijflijn in matzwart gecombineerd met het basisframe in de metallic matgrijze kleur Agate Grey. Het achterframe en stuur zijn zwart, net zoals de trim holder en het bagagerek. De agressieve uitstraling wordt verder benadrukt door zwarte Night Eagle wielen en ook de voorvork die in zwart is uitgevoerd.

De BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP benadrukt zijn off-road karakter door een passend kleurthema: Light White/ Racing Blue metallic/ Racing Red. De witte kleur vinden we onder meer terug op het basisframe, terwijl de centrale benzinetankdeksel in blauw is uitgevoerd. Het stoere karakter wordt verder in zwart doorgevoerd op de krachtbron, voorvork, wielen en framebeschermer. Bovendien zijn het stuur, trim holders vóór en bagagerek in zwart uitgevoerd. De gouden remklauwen contrasteren mooi bij het veel toegepaste zwart. De radiator is, gezien zijn off-road ambities, voorzien van beschermer.

De nieuwe BMW R 1250 RT, dé toermotor van BMW Motorrad, is in drie kleuren en twee Stijlvarianten te bestellen. In vergelijking tot zijn voorganger is de motorspoiler opnieuw ontworpen en is er een voorspoiler toegevoegd. Alpine White is een basiskleur, optionele kleuren zijn Option 719 Blue planet metallic en Option 719 Sparkling storm metallic. Op de cilinderkoppen staat het ShiftCam-opschrift als verwijzing naar de nieuwe motorgeneratie.

De twee Stijlvarianten bestaan uit Sport en Elegance. BMW Motorrad voert de BMW R 1250 RT Sport uit in de kleurcombinatie Mars Red metallic/ Slate Dark metallic (mat) uit. Het windscherm is bij deze sportieve uitvoering kleiner uitgevoerd, maar kan desgewenst ook van het originele en grotere windscherm voorzien worden. De krachtige uitstraling wordt benadrukt door de wielen in matgrijs Asphalt Grey metallic, terwijl de aandrijflijn in zwart is uitgevoerd. De contrasterende matzwarte kleur Slate Dark is onder meer terug te vinden op de centrale brandstoftankdeksel. De gouden remklauwen onderstrepen het sportieve karakter van de BMW R 1250 RT.

Het model 1250 RT Elegance benadrukt het elegante voorkomen door de metallic kleur Carbon Black. De wielen zijn uitgevoerd in Silver metallic en de aandrijflijn in Aluminium Silver. Verder zien we zowel matgrijze als chromen accenten. De motorspoiler is voorzien van
matzwart Night Black, terwijl de voorspoiler de bodykleur meekrijgt. Ook de Elegance uitvoering wordt uitgerust met gouden remklauwen.

BMW Motorrad Spezial.
BMW Motorrad Spezial bestaat uit een reeks iconische custom mogelijkheden die ook beschikbaar zijn op de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT. De aangeboden opties hebben zowel een gunstige uitwerking op de prestaties als op de waarde van de motorfiets. BMW Motorrad toont hierbij zijn vakmanschap en aandacht voor detail. Uiteraard wordt gebruik gemaakt van de beste materialen. Het doel is altijd om een motorfiets samen te stellen die qua onderdelen en looks in harmonie is.

Naast de Option 719 Spezial lakken in Blue Planet en metallic Sparkling Storm biedt BMW Motorrad Spezial de Option 719 Stijlvariant Classic en HP Stijlvariant aan. De handvatten en voetsteunen zijn bijvoorbeeld gefreesd uit één blok aluminium. Alle onderdelen zijn ontwikkeld volgens de strenge kwaliteitseisen van BMW Motorrad.

De Option 719 Stijlvarianten omvatten omvatten kleppendeksels, bobine-afdekking, olieplug en motorklep, koppeling- en remhendels en de afdekking van het expansievat. Bij de nieuwe BMW R 1250 GS bestaan de pakketten ook uit voetsteunen links en rechts, de voetrem, versnellingshendels en gefreesde spiegels.

Naast de twee pakketten bestaat de keuze uit twee type wielen: Classic (glanzend grijs) en Sport (glanzend zwart). De gedetailleerde contouren geven de wielen een geraffineerde uitstraling mee. Ook beschikbaar zijn HP-uitlaatdempers van Akrapovič voor beide modellen. De sportieve slip-on uitlaatdempers zijn volledig uit titanium vervaardigd waardoor ze 0,5 kg lichter zijn dan de standaard demper.

Een bijzonder intens metallic effect wordt gecreëerd door de twee metallic kleuren van BMW Motorrad Spezial: Option 719 Blue planet metallic en Option 719 Sparkling Storm metallic. De bodykleur is onder meer te zien op de centrale benzinetankdeksel, de linker en rechter brandstoftankbedekking en de bekleding van de kofferdeksels. Diverse chromen elementen onderstrepen het luxueuze karakter van de nieuwe BMW R 1250 RT. De motorspoiler in Night Black contrasteert mooi met de krachtbron in metallic Aluminium Silver. Verder monteert BMW Motorrad Spezial zilveren wielen en gouden remklauwen.

De handgetekende lijnen weerspiegelen eveneens het allerhoogste niveau van vakmanschap. Elke streep wordt met de hand aangebracht, dus elke motor is uniek. Desgewenst kan de klant kiezen voor een bruin zadel in combinatie met de twee, door BMW Motorrad Spezial geleverde kleuren. Dit bruine zadel kan alleen geleverd worden in de standaard zithoogte en in combinatie met buddyseatverwarming.

Historie van de 4-kleps BMW boxermotoren.
De BMW R 100 RS debuteerde in september 1992 (70 jaar na de R 32, de eerste motorfiets van BMW) en beschikte over een grondig herziene boxermotor. Serieproductie van motorfietsen met een boxermotor bestond wel, maar dan voornamelijk luchtgekoeld. BMW verkende nieuw terrein met lucht/oliekoeling.

1992: Met het model BMW R 1100 RS was het de eerste keer dat BMW Motorrad een 4-kleps boxermotor in serieproductie nam. Er speelde een aantal technische redenen om het bestaande ontwerp te herzien. Strengere geluidslimieten dwongen motorfietsfabrikanten niet alleen om het luchtinlaatgeluid en uitlaatgeluid zo efficiënt mogelijk te dempen, maar ook om het mechanische geluid van de motor te verminderen.

Een andere technische reden was de verhoogde stabiliteit van de motor in combinatie met een hoger vermogen. Het oliekoelsysteem was effectiever, met name rond de cilinderkop waar de blootstelling aan warmte het grootst was. Bovendien betekende vloeistofkoeling dat de motor gelijkmatiger werd verwarmd. Een bijzonder voordeel van de olie/luchtkoeling was ook te zien als de motor nog koud was: het gebruik van olie als koelmiddel betekende dat de motor veel sneller opwarmde dan een luchtgekoelde motor. Het resultaat hiervan: minder slijtage en een langere levensduur.

De nieuwe boxermotor in de BMW R 1100 RS had een cilinderinhoud van 1.085 cc met een boring van 99 mm en een slag van 70,5 mm. Het piekvermogen was 66 kW (90 pk) bij 7.250 toeren. BMW Motorrad introduceerde voor het eerst vier kleppen per cilinder op een boxermotor in serieproductie.

Ontworpen volgens CIH-configuratie (Camshaft In Head) werd één nokkenas per cilinder geactiveerd door middel van een distributieketting die achter de cilinders liep, aangedreven door een tussenas die onder de krukas was geplaatst. De nokvolgers - nu heel kort in vergelijking met het vorige ontwerp - waren veel stijver en meer bestand op snelheid. Dit was vereist voor een hoger vermogen in de toekomst. Bovendien verminderde deze configuratie het niveau van mechanische ruis verder. Tegelijkertijd werd het bestaande systeem van carburatie vervangen door een modern injectiesysteem in combinatie met Bosch Motronic. Samen met de zuurstofsensor kon nu een driewegkatalysator met gesloten lus worden gebruikt, waardoor de boxer voor de komende jaren goed was uitgerust wat emissies betreft. Het 5-traps en 3-wegs planetaire tandwiel met afzonderlijke olietoevoer was op traditionele BMW wijze op flenzen gemonteerd.

De lucht/olie-gekoelde 4-kleppenboxer demonstreerde zijn ontwikkelingspotentieel over een periode van 15 jaar. De cilinderinhoud nam sinds 1999 tot 1.130 cc toe in de BMW R 1150 modellen en vanaf 2004 bedroeg de cilinderinhoud zelfs 1.170 kubieke centimeter in de BMW R 1200 modellen. De toename van de cilinderinhoud tot 1.170 cc betekende een aanzienlijke aanpassing van de motor om de verfijning en het comfort nog verder te verbeteren. Om deze reden was het de eerste keer dat een BMW boxermotor werd uitgerust met een contra-roterende balansas: deze draaide in de tegengestelde richting ten opzichte van de krukas.

In het najaar van 2007, drie jaar na zijn debuut, werd deze krachtbron voorzien van een update. Het vermogen steeg van 72 kW (98 pk) naar 77 kW (105 pk) voor de BMW R 1200 GS. Verder was het gestegen maximum koppel beschikbaar over een breder toerenbereik en gedroeg de krachtbron zich nog dynamischer bij de hogere toerentallen.

2007/2009: De evolutie van een CIH naar een DOHC motor met bovenliggende nokkenassen. De volgende grote stap in de ontwikkeling van de R 1200 motor volgde in 2009. Die was uitgerust met een DOHC boxermotor die qua ontwerpprincipe en basisstructuur sterk leek op die van de 98 kW (133 pk) HP2 Sport in 2007. De nieuwe boxermotor beschikte nu over twee bovenliggende nokkenassen per cilinder, nadat hij een revisie en optimalisatie had ondergaan voor zijn debuut in de BMW R 1200 GS. Hoewel de vorige motor onder alle omstandigheden voor de hoogste stuwkracht had gezorgd, ging het nieuwe model BMW R 1200 GS nog een stap verder. Met een vermogen van 81 kW (110 pk) bij 7.750 toeren en een maximum koppel dat beschikbaar was van 500 tot 8.500 toeren toonde deze krachtbron zich dynamischer dan zijn voorganger.

2012: Drie jaar later, in 2012, presenteerde BMW Motorrad voor de eerste keer in de BMW R 1200 GS een opvolger die eindelijk opnieuw was ontworpen, nu met water als koelmiddel in plaats van olie. Precies op tijd om het 90-jarige jubileum te vieren van de
BMW Motorrad boxermotor waarmee het allemaal begon.Een verandering in het koelsysteem zorgde voor het vereiste prestatieniveau. Bovendien voldeed de motor ook aan toekomstige eisen op het gebied van geluid en emissies. De 92 kW (125 pk) boxermotor had nog steeds lucht/vloeistofkoeling, maar hier werd motorolie als koelmiddel vervangen door een mengsel van glycol en water. Hierdoor was een efficiëntere afvoer van warmte mogelijk. Deze precisiekoeling omvat alleen de onderdelen die in het bijzonder zijn blootgesteld aan hitte. Het karakteristieke uiterlijk van de boxermotor bleef behouden doordat de motor met name aanspraak deed op de luchtkoeling.

Het was de eerste, in volume geproduceerde boxermotor van BMW Motorrad waarin de DOHC cilinderkoppen verticaal stonden in plaats van horizontaal. Andere primeurs uit de geschiedenis van BMW Motorrad: de boxermotor met geïntegreerde versnellingsbak inclusief natte koppeling en anti-springmechanisme. Ook de universele as aan de linkerzijde mag niet onbenoemd blijven. Met een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.700 toeren en 125 Nm bij 6.500 toeren bood de motor de beste prestaties. En nu, in 2018, maakt de opvolger – een logisch verder ontwikkelde boxermotor – zijn debuut in de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT.

Terug naar overzicht