De nieuwe BMW G 310 GS.

De nieuwe BMW G 310 GS.

BMW Motorrad presenteert de nieuwe BMW G 310 GS. Veelzijdig, veiliger en dynamischer – zowel tijdens de dagelijkse ritten als tijdens plezierritjes op landwegen of ruw terrein. Met de BMW G 310 GS creëert BMW Motorrad sinds 2016 een nieuwe ervaring in het segment tot 500 cm³. De uiterst compacte, robuuste en veelzijdige motor wierp zich onmiddellijk op als een rasechte BMW GS, zeker voor beginnende rijders. Vanaf maart 2021 te bewonderen bij de Belgische en Luxemburgse BMW Motorrad dealers.

Met de BMW G 310 GS creëert BMW Motorrad sinds 2016 een nieuwe ervaring in het segment tot 500 cm³. De uiterst compacte, robuuste en veelzijdige motor wierp zich onmiddellijk op als een rasechte BMW GS, zeker voor beginnende rijders. Vier jaar na zijn debuut presenteert BMW Motorrad nu de nieuwe BMW G 310 GS. Veelzijdig, veiliger en dynamischer.

Met de BMW G 310 GS creëert BMW Motorrad sinds 2016 een nieuwe ervaring in het segment tot 500 cm³. De uiterst compacte, robuuste en veelzijdige motor wierp zich onmiddellijk op als een rasechte BMW GS, zeker voor beginnende rijders. Vier jaar na zijn debuut presenteert BMW Motorrad nu de nieuwe BMW G 310 GS. Veelzijdig, veiliger en dynamischer – zowel tijdens de dagelijkse pendelritten als tijdens plezierritjes op landwegen of ruw terrein.

Eencilindermotor gehomologeerd volgens de EU 5-normen, met automatische vrijloopboost en elektromotorische gasregeling.

Het hart van de nieuwe BMW G 310 GS is nog steeds de betrouwbare, vloeistofgekoelde eencilindermotor van 313 cm³ met vier kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en elektronische brandstofinjectie. De naar achteren hellende cilinder en de 180 graden gedraaide cilinderkop met inlaat vooraan en uitlaat achteraan blijven de voornaamste designkenmerken. Deze opstelling verzekert een optimale kanalisering van de verbrandingslucht en resulteert in een bijzonder compacte voertuigarchitectuur. Met zijn vermogen van 25 kW (34 pk) bij 9.500 t/min en zijn maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 t/min is de eencilindermotor van de nieuwe BMW G 310 GS de ideale partner voor dynamisch motorplezier, ook in de huidige EU 5-homologatie.

Voor gebruik in de nieuwe BMW G 310 GS werd de motor uitgerust met een zogeheten “electronic throttle grip” (elektromotorische gasregeling), waardoor hij voortaan een nog gevoeligere gasrespons biedt. Ook wordt het stationaire toerental automatisch verhoogd bij het starten om te voorkomen dat de motor plots afslaat. De zelfboostende antistuiterkoppeling is eveneens nieuw. Ze vermindert het remkoppel van de motor en komt de rijveiligheid sterk ten goede, vooral tijdens remmanoeuvres waarbij tegelijk wordt teruggeschakeld. Het systeem beperkt ook de kracht die de rijder moet uitoefenen op de koppelingshendel.



Nieuwe LED-koplamp en LED-richtingaanwijzers – optimaal zien en gezien worden.
De BMW G 310 GS gebruikte al LED-technologie voor de remlichten. Het nieuwe model gaat nog een stap verder en meet zich een full-LED-koplamp aan voor een nog beter zicht in het donker, evenals LED-richtingaanwijzers voor een verhoogde zichtbaarheid in het verkeer. De nieuwe LED-koplamp garandeert een bijzonder heldere en homogene verlichting van de weg en bovendien behoren storende trillingen van de lichtbundel definitief tot het verleden dankzij de gewijzigde verbinding. De drie lichtfuncties – grootlicht, dimlicht en, afhankelijk van het land, dagrijlicht – kunnen eenvoudig worden bediend met de toetsen op de linkerkant van het stuur.

Hendels voor rem en koppeling verstelbaar in vier stappen.

Zowel de koppelingshendel als de handremhendel is nu verstelbaar in vier stappen. Dat biedt heel wat ergonomische voordelen, vooral voor mensen met kleine handen. Stand drie van de instelbare remhendel komt overeen met de huidige gripbreedte. In de eerste stand staat de remhendel 6 mm dichter bij het stuur.

Licht herwerkt design met een aantrekkelijke basiskleur en twee exclusieve stijlvarianten.Het GS-label houdt een belofte in bij BMW Motorrad. Het staat voor absolute functionaliteit, betrouwbaarheid en robuustheid. De nieuwe BMW G 310 GS is dan ook vanaf de eerste aanblik herkenbaar als een rasechte BMW GS. Met zijn kenmerkende windscherm, zijn hoge voorspatbord, zijn opvallende flyline en zijn korte, hoge achterkant neemt hij de voornaamste designkenmerken van de grote BMW R 1250 GS over. Vooraan oogt hij zelfs nog agressiever en dynamischer dankzij de nieuwe LED-koplamp.

Zijn kleurconcept geeft bovendien duidelijk aan dat hij deel uitmaakt van de BMW GS-familie. Gemeenschappelijk voor de drie kleurversies van de BMW G 310 GS zijn de afdekkingen voor de alternator, de koppeling en de waterpomp, die voortaan in de metaalkleur Titanium Grey worden gelakt.

Behalve de typische witte GS-tinten met de basiskleur Plain Polar White en de grijze flanken, heeft de nieuwe BMW G 310 GS een uiterst sportieve look in de Rallye-uitvoering. Het roodgelakte frame en de metaalkleur Kyanit Blue voor de tankafdekking en de voorkant benadrukken de terreintalenten en geven de motor een uiterst dynamische uitstraling.

In het geval van de “40 Years GS”-editie is de BMW G 310 GS echter gebaseerd op een beroemd historisch model uit de geschiedenis van de BMW GS, de R 100 GS. Daarom is hij zwart en geel gelakt, met de basiskleur Cosmic Black en gele accenten op de flanken van de tank.



Alle nieuwe kenmerken van de BMW G 310 GS in een oogopslag:

  • Eencilindermotor gehomologeerd volgens de EU 5-normen, met elektromotorische gasregeling en vrijloopboost.
  • Zelfboostende antistuiterkoppeling.
  • Nieuwe LED-koplamp en LED-richtingaanwijzers.
  • Hendels voor rem en koppeling verstelbaar in vier stappen.
  • Afdekkingen van alternator, koppeling en waterpomp gelakt in de metaalkleur Titanium Grey.
  • Licht herwerkt design met een aantrekkelijke basiskleur en twee exclusieve stijlvarianten.









Terug naar overzicht