De nieuwe BMW R 1300 GS

De nieuwe BMW R 1300 GS

De nieuwe BMW R 1300 GS: 'Next level GS' met nieuwe boxermotor en nieuwe ophanging, een aanzienlijk lager gewicht en meer GS-capaciteiten in het algemeen.

Met de nieuwe BMW R 1300 GS zullen we de concurrentie eens te meer het nakijken geven. Hij onderscheidt zich door een nog bredere productinhoud, terwijl zijn afgenomen complexiteit en totaalgewicht en zijn gerichte uitrusting de essentie van de boxer GS nog duidelijker in de verf zetten. Met zijn nieuwe motor, uitstekende wegligging en indrukwekkende rijkwaliteiten zal hij zowel op de weg als op het terrein nieuwe normen vestigen.”

Thilo Fuchs, Head of Water-cooled Boxer Models.





De nieuwe BMW R 1300 GS: 'Next level GS' met nieuwe boxermotor en nieuwe ophanging, een aanzienlijk lager gewicht en meer GS-capaciteiten in het algemeen.

Meer dan vier decennia geleden creëerde BMW Motorrad het nieuwe segment van touring enduro-modellen met de R 80 G/S. Sindsdien is de BMW GS met boxermotor de onbetwiste marktleider. Om die lijn door te trekken naar de toekomst, gaf BMW Motorrad de nieuwe R 1300 GS een nagenoeg volledig nieuw design, dat een indrukwekkende gewichtsbesparing van 12 kilogram oplevert in vergelijking met het vorige model.

Centraal in dat design staat ook nu weer de legendarische tweecilinder-boxermotor. Hij is compacter dan ooit tevoren dankzij de onder de motor geplaatste versnellingsbak en de nieuwe nokkenasaandrijving. Uit zijn cilinderinhoud van exact 1.300 cm³ puurt hij een vermogen van 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en ontwikkelt hij een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 t/min. Daarmee is hij veruit de krachtigste in serie gebouwde BMW-boxermotor ooit.

De nieuwe ophanging werd opgebouwd rond een stalen hoofdframe met behuizing in plaatstaal, dat niet alleen ingrijpend werd geoptimaliseerd in termen van installatieruimte, maar ook stijver is dan bij het vorige model. Voor het achterframe werd de vorige staalbuisconstructie vervangen door een constructie in spuitgietaluminium. De nieuwe EVO Telelever-voorwielgeleiding met flex-element en de herwerkte EVO Paralever-achterwielgeleiding staan bovendien garant voor een nog grotere stuurprecisie en rijstabiliteit.


Leverbaar als fabrieksoptie: nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de schokdemping en veeruitslag.

De vorige elektronische ophanging, Dynamic ESA Next Generation, zorgde al voor een hoog niveau van rijveiligheid en rijplezier op de meest uiteenlopende terreinen, dankzij zijn dynamische aanpassing van de schokdemping en de verstelbare veersteun achteraan. De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat echter nog een stap verder en combineert de dynamische afstelling van de schokdempers voor- en achteraan met een overeenkomstige afstelling van de veerstijfheid (naargelang de gekozen rijmodus, de rijomstandigheden en de manoeuvres). De automatische aanpassing van de veersteun compenseert de belasting. Dat zorgt voor een nog meeslependere rijervaring op elke ondergrond. Solo, met passagier of met een overvloed aan bagage: de DSA garandeert een nog hoger niveau van rijveiligheid, prestaties en comfort.




Adaptieve hoogteregeling en sportophanging als fabrieksoptie verkrijgbaar.

In combinatie met het optionele, af fabriek geleverde DSA-systeem zijn er nog twee bijkomende opties beschikbaar voor de ophanging van de nieuwe R 1300 GS: de nieuwe adaptieve hoogteregeling en de sportophanging.

Met de adaptieve hoogteregeling biedt de nieuwe R 1300 GS een volautomatische aanpassing van de rijhoogte naargelang de bedrijfstoestand, waardoor hij het grootst mogelijke comfort garandeert zonder toegevingen te doen op het vlak van rijdynamiek en zijdelingse hellingsgraad.

Met 20 millimeter langere veerwegen voor- en achteraan en een optionele, stijf afgestelde sportophanging die speciaal voor de GS werd ontwikkeld, worden terreinrijders op hun wenken bediend.

Voortaan standaard vier rijmodi. ‘Enduro’-rijmodus voor een verbeterde terreinervaring.

Zelfs in de standaarduitvoering heeft de nieuwe R 1300 GS nu vier in plaats van drie rijmodi om zich aan te passen aan de individuele voorkeuren van de rijder. De rijmodi 'Rain' en 'Road' maken het mogelijk om de rijeigenschappen aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. Met de ‘Eco’-rijmodus haalt men uit elke brandstoftank het maximale rijbereik, terwijl de bijkomende rijmodus ‘Enduro’ bijdraagt tot een betere rijervaring op het terrein met een specifieke afstelling voor terreingebruik.

Innovatief ontworpen Matrix LED-koplampen standaard, hypergeavanceerde led-lichtblokken met richtingaanwijzers in de handbeschermers en koplampen Pro als fabrieksoptie verkrijgbaar.

BMW Motorrad wordt beschouwd als dé pionier op het vlak van motorveiligheid en aanverwante innovaties. De nieuwe R 1300 GS is dan ook standaard uitgerust met nieuwe, erg compacte ‘full led’-koplampen met een nieuwe, opvallende lichtsignatuur. Zij verlichten de weg met een nooit geziene helderheid, waardoor ze een nog betere perceptie in het verkeer garanderen. Het lichtblok bestaat uit twee led-units voor de dim- en grootlichten en vier extra led-units voor de dagrijlichten en zijlichten. De hypergeavanceerde led-lichten met nieuw ontworpen led-richtingaanwijzers – geïntegreerd in de handbeschermers vooraan, functioneel geïntegreerd achteraan – vervolledigen het verlichtingsconcept van de nieuwe R 1300 GS. In bochten past de optie ‘Koplamp Pro’ de lichtbundel van de standaard ‘full led’-koplamp aan volgens de kantelhoek. Op die manier wordt de bocht zo goed als volledig verlicht omdat het licht beweegt naar waar de motor heen rijdt.




Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW) voor veilig en handig motorrijden.

De nieuwe BMW R 1300 GS beschikt over de nieuwe optie Riding Assistant, bestaande uit de onderdelen Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW). Active Cruise Control (ACC) met geïntegreerde afstandsbewaring kan worden gebruikt om de gewenste rijsnelheid en de afstand tot de voorligger in te stellen. Front Collision Warning (FCW) met reminterventie is bedoeld om botsingen te voorkomen en de ernst van ongevallen te verminderen, terwijl Lane Change Warning de rijstroken links en rechts van de motor controleert om rijstrookwissels veiliger te maken en tegelijk het gebruik van de achteruitkijkspiegel te ondersteunen.

De nieuwe R 1300 GS: het allerhoogste niveau van touring- en terreinexpertise in een aantrekkelijke basisvariant, aangevuld met de varianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana.

De nieuwe R 1300 GS heeft een volledig nieuw design dat zich baseert op de traditionele GS-flyline en dat tegelijk de extreme compactheid en aanzienlijke gewichtsreductie weerspiegelt. Met zijn aanzienlijk vlakkere tankhelling is de flyline grotendeels verantwoordelijk voor het erg dynamische, lichte en toegankelijke uiterlijk van de nieuwe R 1300 GS. Door voort te lopen over het beklede middendeel van de afdekking op de aluminium brandstoftank, geeft de zitting de GS een typisch enduro-silhouet.

Met de nieuwe aluminium brandstoftank, die een veel vlakkere helling heeft dan bij de vorige modellen, is de flyline grotendeels verantwoordelijk voor het uiterst dynamische, lichte en toegankelijke uiterlijk van de nieuwe R 1300 GS. Dat maakte het ook mogelijk om een erg sportief en dynamisch accent toe te voegen door middel van de doorlopende textuur in de centrale afdekking van de brandstoftank.

De basisversie van de nieuwe BMW R 1300 GS belichaamt perfect wat het ontwikkelingsteam van BMW Motorrad voor ogen had toen het de GS-legende creëerde: een compacte opstelling van de onderdelen, een uiterst functionele uitrusting en essentie als hoofdkenmerk. Met zijn standaardkleur Lightwhite en zijn scherpe lijnenspel en erg zuivere look oogt de nieuwe R 1300 GS bijzonder gespierd en belichaamt hij het GS-thema van de boxer op de zuiverste manier.

TripleBlack is een modelvariant van de boxer GS, die al vele jaren populair is. In dit kleurschema heeft de nieuwe BMW R 1300 GS een mannelijke uitstraling, gecombineerd met een exclusieve oppervlakteafwerking.

De basisafwerking 'Racingblue metallic' zet de toon voor de modelvariant GS Trophy. Met rode en witte tapes en opschriften in combinatie met een achterframe met matwitte metaalkleur, staat de GS Trophy voor het allerhoogste niveau van prestaties en sportieve terreinritten.

Zijn meest exclusieve en technisch gesofistikeerde kant toont de nieuwe R 1300 GS in de modelvariant Option 719 Tramuntana. Deze versie combineert goudkleurige kruisspaakvelgen met een hoogwaardige lakafwerking in de metaalkleur Aurelius Green en verfijnde onderdelen in gefreesd aluminium.


De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 GS:

  • Volledig nieuw ontworpen boxermotor met onderaan gemonteerde versnellingsbak en BMW ShiftCam-technologie om de timing en slag van de inlaatkleppen te regelen.
  • Krachtigste BMW-boxermotor ooit.
  • Krachtige respons over het volledige toerentalbereik, voorbeeldig qua brandstofverbruik, emissieniveaus, soepelheid en verfijning.
  • Vermogen en koppel: 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en 149 Nm bij 6.500 t/min.
  • Pingelsensoren voor maximale reisgeschiktheid.
  • Volledig hertekende ophanging met stalen hoofdframe met behuizing in plaatmetaal en achterframe in spuitgietaluminium. Nog grotere stuurprecisie en rijstabiliteit dankzij de nieuwe EVO Telelever met flex-element en de herwerkte EVO Paralever-achterwielgeleiding.
  • Gewichtsbesparing van 12 kilogram in vergelijking met het vorige model.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS standaard.
  • Vier rijmodi standaard.
  • Engine drag torque control (MSR), dynamic brake assist (DBC) en ride-off assistant (HSC) standaard.
  • Driving Modes Pro met bijkomende rijmodi verkrijgbaar als fabrieksoptie.
  • Dynamic Traction Control (DTC) standaard.
  • Leverbaar als fabrieksoptie: elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de schokdemping en veeruitslag.
  • Adaptieve hoogteregeling en sportophanging verkrijgbaar als fabrieksopties.
  • Nieuwe Matrix LED-koplamp standaard.
  • Koplamp Pro met adaptieve richtingaanwijzer als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Standaard handbeschermers met geïntegreerde richtingaanwijzers.
  • Standaard Lithium-ionbatterij met Battery Guard (servicefunctie via BMW Motorrad APP).
  • Dynamische snelheidsregelaar (DCC) met remfunctie standaard.
  • Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW) als optie verkrijgbaar voor veilig en handig motorrijden.
  • Smartphonelader met geïntegreerde USB-aansluiting en bijkomend 12V-stopcontact standaard.
  • Zetelverwarming voor nog meer touringcapaciteiten voor rijder en passagier als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Stuurstangverhoger (tot 30 millimeter) als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Ruim gamma zetelhoogtes als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Connectiviteit: multifunctioneel instrumentenbord met 6,5" groot tft-kleurenscherm en tal van voorzieningen standaard.
  • RDC, Keyless Ride, standaard verwarmde handgrepen.
  • Intelligent Emergency Call als standaard optie.
  • Aantrekkelijke basisvariant, aangevuld met de modelvarianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana.
  • Brede waaier aan opties, originele BMW Motorrad-accessoires.

Extra standaarduitrusting van de nieuwe BMW R 1300 GS in vergelijking met het vorige model:

  • Verwarmbare handgrepen.
  • Keyless Ride (stuurinrichting, ontsteking en brandstoftankslot).
  • RDC.
  • MSR.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
  • Cruise control (DCC) met remfunctie.
  • LiO-startbatterij.
  • Handbeschermers met geïntegreerde richtingaanwijzers.

Terug naar overzicht